آموزشی

XMP چیست؟

RAM-FDK-INTEL-XMP
extreme memory profile

XMP

به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی حافظه های کامپیوتر یا رم خود را در تنظیمات BIOS اورکلاک کنند تا به عملکرد بهتر از پیشفرض کارخانه در ولتاژ و فرکانس دست یابند بدون هیچگونه پیچیدگی و تغییراتی خظر پذیری.برای استفاده از تنظیمات XMP به موارد زیر نیاز دارید:

سی پی یو اینتل
پشتیبانی چپست و مادربرد از XMP
سازگاری حافظه رم از XMP
هر برد مادربرد روش خود رو برای دسترسی به XMP دارد، اگر چه معمولا مشابه هم هستند. برای مثال ما از یک مادربرد ASUS Z97 استفاده می کنیم:

1

در اولین مرحله شما باید وارد محیط BIOS شوید(برای وارد شدن به این محیط باید پس از روشن کردن کامپیوتر فورا دکمه DELETE را نگه دارید یا چند مرتبه پشت سر هم این دکمه را بفشارید). فرکانس پیشفرض رم 16گیگابایت DDR3 ، 1600 مگاهرتز است همونطور که در مستطیل قرمز رنگ مشاهده می کنید.

RAM-FDK-XMP1 (1)

2

فعالسازی XMP: روش اول

منو باز شونده در مستطیل قرمز رنگ در تصویر زیر نشان دهنده فعال/غیر فعال بودن XMP است. این منو فقط در ماردبرد هایی که از XMP پشتیبانی می کنند قابل نمایش است.

3

مبنی بر فرکانس های پشتیبانی شده توسط رم کامپیوتر، شما می توانید از منو باز شونده مقادیر اورکلاک رم خود را در قسمت Profile 1 انتخاب کنید

بعد از انتخاب کردن Profile 1، در جلو آن اطلاعات رم اورکلاک شده قابل مشاهده است، برای مثالی ما زدیم اطلاعاتی مانند فرکانس 2999 مگاهرتز، CL رم که 36-14-14-12 است و اطلاتی دیگر قابل مشاهده است.

اگر شما با اطلاعات درج شده برای اورکلاک رم خود راضی هستید و می خواهید که آن ها را تایید کنید، کافیست کلید F10 را فشار دهید تا این تغییرات ذخیره شود و به صورت خودکار سیستم شما restart شود.

دوباره وارد محیط BIOS شوید تا تغییراتی که قبلا اعمال کرده ایم را چک کنیم. برای مثال تغییرات فرکانس رم از 1600 به 3000 مگاهرتز باید پابرجا باشد.

فعالسازیXMP: روش دوم

در مادربردی که ما مثال زدیم، می توانیم از قسمت Ai Tweaker در BIOS برای اورکلاک کردن حافظه رم استفاده کنیم. پس از وارد شدن به محیط BIOS (که قبلا نحوه وارد شدن به این محیط را آموزش دادیم)، در قسمت منو افقی بالای صفحه، Ai Tweaker را انتخاب کنید(برای دسترسی سریع می توانید از دکمه F7 استفاده کنید). در زیر قسمت  Ai Overclock Tuner، Profile1 را انتخاب کنید تا اطلاعات اورکلاک فعال شود.

بعد از تایید کردن اطلاعات دکمه F7 را فشاردهید تا از Ai Tweaker خارج شود سپس دکمه F10 را فشار دهید تا تغییرات ذخیره و سیستم شما restart شود. مانند روش قبل دوباره وارد محیط BIOS شوید تا از تغییر ایجاد شده اطمینان حاصل فرمایید.

CPU-Z: برنامه نمایش اطلاعات سخت افزاری کامپیوتر

شما می توانید در برنامه رایگان CPU-Z پارامتر های کامپیوتر خود را بررسی کنید مانند فرکانس رم. این برنامه می تواند مقدار واقعی سرعت حافظه رم شما را نمایش دهد بدون آنکه نیاز باشد به محیط BIOS وارد شوید. حواستان باشد فرکانسی که توسط CPU-Z گزارش می شود را باید در 2 ضرب کنید تا مقدار فرکانس اورکلاک شده را به درست آورید برای مثال:

( 2 x 1500MHz =  3000MHz)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *